Pressmeddelande | 2007-03-30 | 13:01

Vattenfalls position bland studenter stärks

För andra året i rad ökar Vattenfall i popularitet bland landets teknologistudenter enligt en färsk undersökning från företaget Universum.

Inom gruppen civilingenjörer har Vattenfall gått upp två placeringar, från fjortonde till tolfte plats.

Företaget Universum arbetar med ”employer branding”, företagens anseende som arbetsgivare. En av deras undersökningar är Företagsbarometern, Sveriges största attitydundersökning bland studenter.

– Det är mycket positivt att Vattenfall har ökat med nästan två procentenheter och lyckas klättra två positioner. En sådan förbättring räknas som en mycket stark uppgång i den här hårda konkurrensen, säger Gunnar Jonasson, studentansvarig på Vattenfall.

Undersökningen genomförs årligen bland över 11 000 studenter inom ekonomi, teknologi (civilingenjörer och högskoleingenjörer) samt data/IT vid Sveriges universitet och högskolor.

I undersökningen ger studenterna uttryck för sina förväntningar på sitt framtida arbetsliv och värderar sina intryck av företagen. Undersökningen ger en indikation på hur företagen attraherar och lyckas nå ut till målgruppen studenter och framtida medarbetare.

Då resultatet av undersökningen presenterades vid Universum Awards, tog Vattenfall pris som branschbäst inom energisektorn.

För vidare information, kontakta:
Anna Lihr, pressekreterare, Vattenfall Norden, telefon: 08-739 54 84.

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10.