Pressmeddelande | 2012-12-20 | 10:30

Vattenfallsamarbete lyfter elbilsförsäljningen i Sverige

Intresset för elbilar hos organisationer och företag som deltar i Elbilsupphandlingen växer – fler kan tänka sig att köpa en elbil och de som redan har köpt en elbil är intresserade av att köpa fler.

Elbilsupphandlingen är ett samarbete mellan Vattenfall och Stockholms stad för att främja användningen av elbilar och laddhybrider i Sverige.

I slutet av november 2012 fanns det cirka 1 500 elbilar och laddhybridbilar registrerade i Sverige. Det är nästan 1 100 fler än för ett år sedan. Ungefär en fjärdedel av elbilsförsäljningen i Sverige hittills i år har skett inom Elbilsupphandlingen.

– Vattenfall jobbar aktivt för att främja användningen av elbilar och laddhybrider i Sverige, så siffrorna är naturligtvis glädjande och ett steg i rätt riktning. Men det återstår mycket att göra för att vi ska få en bilpark som är fossilfri, säger Annika Ramsköld, affärsutvecklingschef på Vattenfall.

Den goda utvecklingen kan hålla i sig under nästa år indikerar en färsk undersökning som Stockholms stad har låtit göra. Fler medverkande organisationer och företag än förra gången har köpt eller står i begrepp att köpa en elbil.

Av de som redan har en elbil och har haft den ett tag, finns intresse för att köpa fler elbilar under 2013. Många anger att de har köpt in ett enstaka elfordon för att prova under en tid innan de beställer fler.

Lågkonjunkturen i kombination med de höga inköpspriserna på elbilarna gör dock att flera organisationer anger att det inte blir så många elbilar som man egentligen skulle vilja ha. I några fall har man tvingats avstå helt från inköp av elbilar.

Elbilsupphandlingen stöds av Energimyndigheten, som nyligen höjde bidraget för den som köper en elbil och/eller en laddhybrid för samtliga fordonsägare som är med i upphandlingen. Merkostnadsersättningen kan uppgå till maximalt 100 000 kronor.

– Det kan förhoppningsvis bidra till att fler ansluter sig till erbjudandet. Men för att få fler elbilar att rulla på de svenska vägarna måste det även vara enkelt att ladda elbilarna, säger Annika Ramsköld.

Vattenfall erbjuder laddboxar, laddstolpar och olika tjänster som egenproducerad el från solceller på villa- eller garagetaket eller vind-el från Vattenfalls vindkraftverk Lillgrund. I höstas öppnade Vattenfall i ett samarbete med Tyresö kommun Sveriges första laddstation för elbilar som helt drivs av förnybar el.

För mer information kontakta:
Robert Pletzin, pressekreterare, telefon: 072-516 86 06